Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home > Acties >

Hulpmiddelen voor de communicatie

(Digitale) hulpmiddelen maken de dagelijkse communicatie makkelijker.

Voor wie

Mensen met een beperking en hun familie en begeleiders.

Wat we gaan doen

We zoeken goede voorbeelden van (digitale) communicatiemiddelen. Deze middelen maken de dagelijkse communicatie tussen mensen met een beperking, hun familie en vrienden en begeleiders makkelijker. Bestaande middelen zijn bijvoorbeeld: Familienet, Mantellink en het Ik Boekje. We zoeken naar voorbeelden in Nederland en in andere landen. En we kijken naar het elektronisch cliëntendossier (ECD). Dat is een digitaal dossier met alle gegevens over de cliënt. Het ECD kan misschien helpen bij de communicatie tussen mensen met een beperking, hun familie en begeleiders.

We vragen mensen ook naar hun ervaringen met (digitale) communicatie. Daarna maken we een rapport. Daarin staan alle voorbeelden van (digitale) communicatie. We presenteren deze voorbeelden op de studiedag. Dit is een studiedag voor cliëntenorganisaties en cliëntenraden.

Wat het oplevert

  • Een rapport met voorbeelden van (digitale) communicatiemiddelen
  • Een presentatie van de voorbeelden op de studiedag

Wat we willen bereiken

We willen de communicatie tussen mensen met een beperking, begeleiders en familie verbeteren. En makkelijker maken met (digitale) communicatiemiddelen.

Waarom deze actie

Mensen met een beperking krijgen vaak hun hele leven ondersteuning. Het is dus belangrijk dat zij kunnen vertellen wat hun wensen zijn. En dat de dagelijkse communicatie met begeleiders en familie en vrienden soepel verloopt. (Digitale) communicatiemiddelen kunnen daarbij helpen. Ook op afstand.

Planning

De voorbereiding was in september en oktober 2017. De actie loopt tussen november 2017 en juni 2018. In juli 2018 kijken we hoe de actie ging.

Meer weten

Neem contact op met Natacha Lijding van Ieder(in): n.lijding@iederin.nl of 030-7200038.

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Reageer op dit artikel


Let op. Jouw reactie kan straks gelezen worden door alle bezoekers.
Wees daarom voorzichtig met wat je zegt en wees beleefd naar anderen.
JO
Jos Jehee 4 maanden geleden
Betreft digitale hulpmiddelen voor dagelijkse communicatie
1. Digitale communicatie met zorginstelling over dagelijkse acties.
De kleinschalige zorginstelling waar mijn dochter woont gebruikt sinds enkele jaren een digitaal hulpmiddel waarin de dagelijkse bijzonderheden kort worden vermeld. Dit betreft een of twee regels over de algemene activiteiten (toegankelijk voor alle bewoners), en enkele regels voor bijzondere zaken (alleen zichtbaar voor ouders/ vertegenwoordigers van betreffende cliënt). Daarbij mogelijk nadruk op specifieke aandachtspunten als vastgesteld in jaarlijks overleg van zorg(plan)bespreking.

De rapportage is zowel nuttig voor de overdracht en voor de communicatie met ouders/ vertegenwoordigers van de cliënten. Zeker indien de betreffende cliënt zaken wat lastiger kan overbrengen is dit systeem een uitkomst. Het rapportage systeem heeft ook andere modules (bijvoorbeeld voor overzicht van protocollen) die mogelijk verder worden toegepast. Voor zover ik weet heeft het geen voorziening voor meer confidentiële communicatie maar daarvoor heb ik (op dit moment) geen belangstelling en dat vereist verdergaande beveiliging.

2. Persoonlijke communicatie
Een meer persoonlijk communicatie middel is naast een mobiele telefoon en what’s app, het hulpmiddel facetime (Apple). Dit ondersteunt beeld communicatie waarbij de gezichtsuitdrukking kan worden vastgesteld en begeleiders kunnen mee luisteren om eventueel aanvullingen te geven.

3. Opsporing bij vermissing
Op dit moment wordt een ‘tracker systeem’ onderzocht om na te gaan of dit ondersteuning biedt bij weggelopen cliënten. Er is een systeem van een soort ID kaartjes opgezet maar wellicht is verdere ondersteuning nuttig. Dit betekent ook wat organisatorische aandacht want dit soort zaken komt vaak voor bij ongunstige condities (donker, net even wat minder begeleiders, misschien niet alle begeleiders handig in de betreffende app, etc.).

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Je kunt je verhaal zelf schrijven of met iemand anders. Wij kunnen je ook helpen.