Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home > Acties > Actie #15

Informatie over cliëntondersteuning

Thema: Leef je leven

Mensen met een beperking hebben recht op goede ondersteuning.

Betrokken partijen

  • LFB
  • Ieder(in)
  • LSR
  • KansPlus

Voor wie

Mensen met een beperking en hun familie en begeleiders.

Wat we gaan doen

Eerst leggen we uit wat een cliëntondersteuner doet. Een cliëntondersteuner helpt mensen met een beperking en hun familie. Bijvoorbeeld bij het regelen van de juiste ondersteuning, het aanvragen van een indicatie of het regelen van een PGB.

 

De cliëntondersteuner doet dit los van de organisaties die de zorg en ondersteuning geven. En los van de gemeente of het zorgkantoor. Daarom noemen we het een onafhankelijke cliëntondersteuner.

 

We zijn benieuwd naar ervaringen van mensen en hun familie die blij zijn met een onafhankelijke cliëntondersteuner. Omdat zij de juiste zorg hebben gekregen of goede adviezen.
 

Ook beschrijven we de ervaringen van cliëntondersteuners zelf, van gemeenten en van zorgkantoren.

Wat het oplevert

  • Een overzicht van goede voorbeelden van onafhankelijke cliëntondersteuning.
  • En een lijst met punten die mensen met een beperking belangrijk vinden bij cliëntondersteuning
  • Een flyer of boekje waarin belangrijk informatie staat over de onafhankelijke cliëntondersteuning

Wat we willen bereiken

We willen dat mensen met een beperking en begeleiders weten dat onafhankelijke cliëntondersteuning bestaat en wat cliëntondersteuning is. En hoe en waneer zij hier gebruik van kunnen maken. Bijvoorbeeld als iemand voor het eerst zorg of ondersteuning nodig heeft. Of als de zorg of ondersteuning verandert.

 

Mensen met een beperking zijn vrij om te kiezen wat zij belangrijk vinden. Ook willen we dat iedereen onafhankelijke cliëntondersteuning kan krijgen als je die nodig hebt.

 

De flyer of het boekje willen we overal gaan uitdelen en op deze website plaatsen. Zodat iedereen het kan lezen en steeds meer mensen weten wat onafhaneklijke cliëntondersteuning is.

Waarom deze actie

We informeren mensen met een beperking, hun familie en begeleiders. Zodat ze weten wat onafhankelijke cliëntondersteuning is. En waar ze die kunnen krijgen.

Planning

In november 2017 zijn we begonnen met de voorbereidingen. Deze actie loopt tot oktober 2018.

Stand van zaken

We hebben alle informatie verzameld over (onafhankelijke) cliëntondersteuning. We hebben gesproken met mensen met een beperking, onafhankelijke cliëntondersteuners, de zorgkantoren en de gemeenten. Bijna alle interviews zijn gedaan. De volgende keer vertellen we een paar goede ervaringen met onafhankelijke cliëntondersteuning. We gaan nu nadenken over het rapport en de tips hierin.

?

Meer weten

Neem contact op met Mieke van Opstal van Ieder(in): m.vanopstal@iederin.nl of bel naar 06 11 27 82 44.

Op de hoogte blijven van de voortgang van deze Actie?!

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Wij maken dan een afspraak met je om je te interviewen. Je mag je verhaal natuurlijk ook zelf of met iemand anders schrijven als je dat liever doet.