Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home >

Dialoogdiners: samen lukt alles beter

Thema: Leef je leven

ASVZ is een grote zorgorganisatie in Zuid Holland en Noord-Brabant waar mensen met een beperking werken en wonen. ASVZ vindt het belangrijk dat al die mensen meedenken en meepraten over hun zorg en ondersteuning. Dat kon al langer in de cliëntenraden, maar ASVZ wilde meer. Daarom zijn ze in 2017 gestart met dialoogdiners op alle 350 groepen: bewoners, ouders, verwanten, vrijwilligers en begeleiders genieten samen van een lekkere maaltijd en vertellen over wat goed gaat en wat beter kan.

Kwaliteitskader als kapstok

Willy Groenemeijer is vrijwilliger bij ASVZ en actief als sectorcontactpersoon: de verbindende schakel tussen de woon- en dagbestedingsgroepen en het bestuur van de ouderverwantenvereniging. Ze helpt de teamleiders in haar twee sectoren bij het organiseren van de diners. Willy: ‘De teamleiders bepalen samen met cliënten, familie, vrijwilligers en medewerkers welk onderwerp ze willen bespreken. Dat kan van alles zijn. Zijn we tevreden over het eten, bewegen we genoeg, voelen ouders zich welkom op de groep, hebben cliënten genoeg invloed op belangrijke beslissingen, communiceren we voldoende en doen we dat op de juiste manier? Het Kwaliteitskader is steeds de kapstok en dat leg ik ook uit aan het begin van het diner.’

Dialoogdiner-asvz-kwaliteitskader-250px.jpg

Verschillende onderwerpen, verschillende invulling

Niet alleen de onderwerpen verschilden, ook de invulling en de vorm. Sommige groepen kozen voor een wensboom of wensballonnen, anderen konden hun mening geven via stellingen. De maaltijd varieerde van een BBQ tot een high tea tot een tapasbuffet. Astrid Kok, begeleider en coach: ‘Onze groep had het thema ‘voeding’ gekozen. We hebben daarvoor een quiz bedacht. Mensen kregen steeds een korte uitleg, bijvoorbeeld over vezels of suiker. Daarna kwamen de vragen. Waar zitten meer vezels in, in wit of in bruin brood? Hoeveel suikerklontjes zitten er in een glas frisdrank? Ze konden die klontjes er dan zelf bij leggen, dat maakte het heel inzichtelijk. Bij andere vragen werkten we weer met petje op, petje af. Veel ‘doedingen’ dus, waarover je moest overleggen en nadenken. Zo hebben we geprobeerd kennis over te brengen en meer verbinding in de groep te krijgen. Dat is gelukt, er is nu veel meer openheid, mensen kennen elkaar beter en ze zijn zich meer bewust van wat ze eten.’

Aandacht voor indeling en vorm

Mensen bij elkaar brengen is mooi, maar je moet er ook voor zorgen dat ze daadwerkelijk met elkaar in gesprek gaan. Dat begint met een goede voorbereiding. Willy: ‘De indeling van de gespreksgroepjes is heel belangrijk. Dat gebeurt altijd in overleg met het team. Je wilt natuurlijk iedereen de kans geven zijn zegje te doen dus je moet rekening houden met persoonlijkheden en de dingen die spelen op de groep of tussen ouders. Een vader die altijd aan het woord is zullen we niet zo snel indelen in hetzelfde groepje als zijn wat stille, teruggetrokken vrouw. En het komt natuurlijk ook wel voor dat een bewoner geen ouders of verwanten heeft die mee kunnen of willen doen. Dan kom ik naast hem of haar zitten en ben ik die avond de verwant.’

Ieders inbreng is waardevol

Willy: ‘Je moet goed onderscheid maken tussen dingen die bij de organisatie horen - zoals veiligheid en telefonische bereikbaarheid van medewerkers - en dingen die je per team kunt veranderen. We vertellen ook dat we open in gesprek gaan, maar dat we niet alles morgen kunnen veranderen. Toch waren mensen heel enthousiast. Cliënten leren elkaar beter kennen omdat ze heel actief bij de voorbereiding betrokken worden. Dat gold ook voor de ouders. Bij een bezoekje aan je kind blijft het toch vaak bij een simpele begroeting. Mensen vonden het ook fijn om te merken dat er naar ze geluisterd werd. Op een van de groepen werkte de internetverbinding slecht. Ouders en cliënten hadden dit al vaker aangekaart, maar steeds los van elkaar en vaak op momenten dat de medewerkers druk waren met hun dagelijkse bezigheden. Nu kreeg het meer lading en heeft het team het meteen opgepakt met een goed werkend internet als resultaat. Dat geeft cliënten en ouders vertrouwen.’

Mensen met EVMB hebben ook een stem

Ook Astrid is enthousiast. ‘Natuurlijk hebben we elke maand een bewonersvergadering op onze locatie’, zegt ze. ‘Maar daar zijn alleen de bewoners en de medewerkers bij. Juist de betrokkenheid van ouders en verwanten maakt de diners zo waardevol. Oók bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen die zelf niet kunnen praten. Vaak kun je deze mensen nog wel laten kiezen uit twee dingen.’ Op sommige EVMB-groepen heeft ASVZ tijdens het diner een film vertoond over een nieuwe methode en hoe ze daarmee werken. Vervolgens gingen medewerkers, ouders en verwanten daarover in gesprek. Zo werd duidelijk wat al goed ging en wat beter kon.  

Meer draagvlak creëren

Willy heeft in het najaar van 2017 in haar sectoren in totaal 23 dialoogdiners helpen organiseren. ‘Dat heeft veel opgeleverd maar we zijn er natuurlijk nog niet’, zegt ze. ‘Want na afloop van de diners begint het pas echt. Dan moet je ervoor zorgen dat al die ideeën, wensen en afspraken omgezet worden in plannen die ook uitgevoerd kunnen worden. Ik maak daar met alle teamleiders afspraken over. Maar we zijn al heel blij met wat we nu bereikt hebben. De gesprekken kregen een hele andere, positieve dynamiek. Mensen merken dat dingen beter gaan als je ze samen doet. Dat benadruk ik ook steeds: realiseer je hoe waardevol je voor elkaar kunt zijn.’

Lees verder op Ik doe mee

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Plaats ook een reactie




Let op. Jouw reactie kan straks gelezen worden door alle bezoekers.
Wees daarom voorzichtig met wat je zegt en wees beleefd naar anderen.

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Wij maken dan een afspraak met je om je te interviewen. Je mag je verhaal natuurlijk ook zelf of met iemand anders schrijven als je dat liever doet.