Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home >

Verslag: training kwaliteitskader

Thema: Samen vernieuwen

Dit jaar moeten alle zorgorganisaties een kwaliteitsrapport maken over 2017. Dat staat in het nieuwe Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Het kwaliteitsrapport gaat over wat er goed gaat, wat er beter kan en hoe het beter kan. De stem van cliëntenraden en verwantenraden is heel belangrijk hierbij. Daarom krijgen zij trainingen van KansPlus en LSR. Over wat het kwaliteitskader precies is, en welke rol de raden kunnen spelen bij het bespreken van het kwaliteitsrapport. Een van die trainingen was op woensdag 11 april 2018 bij de centrale cliëntenraad van zorgorganisatie ASVZ.

Kwaliteitskader

De training begint met een uitleg over het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Dorien Kloosterman van KansPlus vertelt: “De kwaliteit van de gehandicaptenzorg is niet heel slecht, maar het kan altijd beter. Het kwaliteitskader helpt daarbij. Hiermee brengen we de komende jaren de kwaliteit van zorgorganisaties in beeld. Het geeft cliënten en verwanten duidelijkheid over de zorg die zij kunnen vragen. En het helpt medewerkers om de zorg te verbeteren.”

Workshop-11-april-600px-(1).jpg

Geen HKZ en ISO meer

Een van de dingen die in het kwaliteitskader staat, is dat alle zorgorganisaties een kwaliteitsrapport moeten maken. Dit is een verantwoording naar de zorgkantoren en de inspectie. “Het kwaliteitsrapport vervangt de ingewikkelde kwaliteitssystemen voor Wlz-zorg, zoals HKZ en ISO”, zegt Dorien.

Bouwstenen

Het kwaliteitsrapport bestaat uit ervaringen van cliënten, familie en begeleiders. Die zijn verdeeld over drie bouwstenen: ‘zorg die de cliënt nodig heeft’, ‘meningen over de zorg’ en ‘begeleiders praten over hun werk’. Voor elke bouwsteen geven zorgorganisaties antwoord op drie vragen: wat gaat goed? Wat kan beter? En hoe gaan we dat verbeteren?

Kwaliteitsrapport bespreken

Op 1 juni 2018 moeten alle rapporten klaar zijn. Ook komen er speciale cliëntenversies. Ze staan straks allemaal op de website van het zorginstituut. Maar eerst moeten ze besproken worden door allerlei deskundigen. Onder andere door cliëntenraden en verwantenraden. Dorien bereidt de centrale cliëntenraad van ASVZ hierop voor. Dorien: “Vandaag leg ik uit hoe jullie het kwaliteitsrapport kunnen bespreken. Ik vertel waar jullie op kunnen letten en hoe jullie het rapport kunnen verbeteren.”

Checklist

Er doen dertien mensen mee met de training. Zij willen allemaal dat de gehandicaptenzorg zo goed mogelijk is. En dat cliënten er zelf iets over te vertellen hebben. Daarom nemen ze het kwaliteitsrapport erg serieus. Ze stellen Dorien kritische vragen. Dorien beantwoordt ze allemaal. Ook legt ze uit welke onderwerpen er in het kwaliteitsrapport moeten staan. Bijvoorbeeld: de kwaliteit van leven van de cliënten. En de deskundigheid van de medewerkers. Daarna laat ze een checklist zien waarmee de cliëntenraad het rapport kan beoordelen.

Verbeterpunten

De deelnemers vinden de training erg nuttig. Aan het eind hebben ze al een paar verbeterpunten verzonnen. Die kunnen ze goed gebruiken bij het bespreken van het kwaliteitsrapport. Peter Brandenburg, voorzitter van de centrale cliëntenraad van ASVZ: “We weten nu hoe alles in elkaar zit en wat we moeten doen. Binnenkort spreken we met elkaar af om het rapport te bespreken. Daarna leggen we het ook voor aan de cliënten.”

Lees verder op Ik doe mee

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Plaats ook een reactie




Let op. Jouw reactie kan straks gelezen worden door alle bezoekers.
Wees daarom voorzichtig met wat je zegt en wees beleefd naar anderen.

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Wij maken dan een afspraak met je om je te interviewen. Je mag je verhaal natuurlijk ook zelf of met iemand anders schrijven als je dat liever doet.