Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home > Verhalen >

Opkomen voor anderen

In het nieuwe kwaliteitsrapport zijn externe visitaties belangrijk. Dat betekent dat cliënten en verwanten bij een andere zorgorganisatie gaan kijken hoe de zorg daar is en wat beter kan. In de training externe visiteur van KansPlus, LFB en het LSR leren de deelnemers hoe een externe visitatie gaat.

Aan de training externe visiteurs doen verwanten en cliënten mee. Een van hen is Frances. Haar zoon Bram (29) heeft een verstandelijke beperking en is autistisch. Hij kan niet praten en woont sinds zijn elfde bij Sherpa in Baarn. Frances zit in de centrale cliëntenraad van Sherpa: ‘Ik ben graag betrokken bij de organisatie. En ik vind het belangrijk om te spreken voor mensen die dat zelf niet kunnen, zoals mijn zoon.’

Ook Lindsey (29) volgt de training. Zij is licht verstandelijk beperkt en heeft een Wlz-indicatie. Lindsey: ‘Ik werk als ervaringsdeskundige bij LFB. Mijn coach Lian vroeg of ik externe visiteur wilde worden. Ik ben benieuwd wat dat precies is. Daarom volg ik deze training.’

 

Kijken bij andere organisaties

Frances vertelt dat Sherpa vorig jaar heeft meegedaan aan de proeftuinen van het kwaliteitskader en ook een externe visitatie heeft georganiseerd. ‘Daarna heb ik besloten om zelf ook visiteur te worden. Ik ben nieuwsgierig hoe het bij andere zorgorganisaties gaat. En het lijkt me extra leerzaam omdat ik in de centrale cliëntenraad van Sherpa zit.’ Lindsey vult aan: ‘Als externe visiteur kunnen we een stem geven aan mensen met een beperking. Dat vind ik heel belangrijk.’

 

‘Toen ik nog bij Zuidwester woonde, heb ik de cursus Samen Sterker gevolgd. En nu werk ik als ervaringsdeskundige bij LFB’, vertelt Lindsey. ‘Eerst ging ik naar de dagbesteding. Daar moest ik bijvoorbeeld in de soep roeren. Ik vond er niet veel aan. Mijn werk bij LFB past veel beter bij me. Ik vind het heel fijn dat ik als ervaringsdeskundige kan opkomen voor de rechten van mensen met een beperking.’

Meer aandacht

Omdat de zoon van Frances zelf niet kan praten, is het contact met de begeleiding heel belangrijk. ‘Zij kunnen aan zijn gedrag zien hoe het met hem gaat. En wat hij wil of wat hij ergens van vindt. Daar ben ik blij mee’, vertelt Frances. Tot vorig jaar had Sherpa een ander kwaliteitssysteem: HKZ. Frances: ‘Dat was een heel administratief systeem en het kostte veel tijd. Dit nieuwe kwaliteitsrapport vind ik veel beter. Er is meer aandacht voor wat mensen met een beperking en hun familie vinden. Van de zorg of van hun begeleiding. De HKZ is nu niet meer nodig’

 

Binnenkort krijgt Sherpa een externe visitatie. Frances heeft zelf nog geen externe visitatie gedaan, maar weet al wel wat ze zou willen vragen: ‘Ik wil in ieder geval weten hoe de zorgorganisatie verwanten betrekt bij de zorg. En bij de keuzes die voor een cliënt worden gemaakt.’ Lindsey heeft haar eerste visitatie al over een paar weken: ‘Lian en ik zijn gevraagd voor een externe visitatie bij zorgorganisatie Gors in Goes. Spannend. Ik ga vooral kijken hoe de zorg daar nóg beter kan.’

Lees verder op Ik doe mee

  • Doe mee! en vertel waarom jij de kwaliteit van de gehandicaptenzorg wil verbeteren
  • Bekijk de 5 punten uit de kwaliteitsagenda waar we ons sterk voor maken
  • Download de tools bij Aan de slag om te werken aan betere ondersteuning

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Plaats ook een reactie




Let op. Jouw reactie kan straks gelezen worden door alle bezoekers.
Wees daarom voorzichtig met wat je zegt en wees beleefd naar anderen.

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Wij maken dan een afspraak met je om je te interviewen. Je mag je verhaal natuurlijk ook zelf of met iemand anders schrijven als je dat liever doet.