Deze site maakt gebruik van cookies.
Toon informatie voor:
Iedereen
Home > Verhalen >

Het jaar van de cliënt

Dit jaar krijgen twintig cliëntenraden een training over het nieuwe Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg en het kwaliteitsrapport. Een van die raden is de centrale cliëntenraad van de ASVZ. Hier zitten ouders en verwanten van cliënten in. Peter Brandenburg is voorzitter van deze raad. Hij denkt dat het kwaliteitskader veel kan betekenen voor cliënten. Dat vindt hij erg belangrijk. “Dit is het jaar van de cliënt. Die moet de aandacht krijgen die hij of zij verdient.”

Cliënt als drijfveer

Peter Brandenburg zet zich al jaren in voor mensen met een beperking. De cliënt is zijn drijfveer. Toen zijn broer bij ASVZ woonde, was Peter lid van de sectorale verwantenraad. Sinds 2009 is hij voorzitter van de centrale cliëntenraad van ASVZ. “Als je betrokken bent bij een cliënt, kun je niet anders dan je inzetten voor zijn of haar zorg.”

Toekomst

Peter is blij met het nieuwe Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Hij denkt dat het veel verschil kan maken voor de cliënt. “Het kwaliteitsrapport gaat ervan uit dat de cliënten meer zeggenschap krijgen. Eigenlijk is dat logisch. Want het gaat uiteindelijk om hún leven en hún toekomst.” Over de uitvoering van het kwaliteitskader heeft Peter nog wel wat zorgen: “Het is niet de bedoeling dat de begeleiders extra werkdruk krijgen. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de zorg.”

 

De beste zorg

“Ik ga regelmatig naar vergaderingen van sectorale cliëntenraden. Daar krijg ik altijd zo’n warm gevoel van. Cliënten zeggen precies waar het op staat. Er zijn geen geheimen. Dat vind ik heel bijzonder”, vertelt Peter. Maar hij merkt wel dat het voor cliëntenraden lastig kan zijn om het kwaliteitsrapport te begrijpen. “Het is een dik pak tekst. Een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Want voor de meeste mensen gaat het er toch vooral om dat hun verwanten of zijzelf de goede zorg krijgen.”

 

Peter zegt dat de training de centrale cliëntenraad heeft geholpen. “Door de training begrijpen we nu precies hoe alles in elkaar zit. We weten wat we kunnen doen om mee te helpen aan de beste zorg. Voor onze eigen verwanten en voor andere cliënten.”

Lees verder op Ik doe mee

Vind je dit artikel leuk om te lezen?

Plaats ook een reactie




Let op. Jouw reactie kan straks gelezen worden door alle bezoekers.
Wees daarom voorzichtig met wat je zegt en wees beleefd naar anderen.

Wil je ook 
jouw verhaal vertellen?

Vul dan hier je naam en e-mailadres in. Belangrijk: je verhaal moet gaan over hoe jouw leven leuker is geworden door samen te werken en samen te praten. Wij maken dan een afspraak met je om je te interviewen. Je mag je verhaal natuurlijk ook zelf of met iemand anders schrijven als je dat liever doet.